امروز : جمعه 14 ارديبهشت ماه 1403

ورود

نام کاربری: 

 کلمه رمز : 

  ثبت نام در مدرسه
  فراموشی کلمه عبور

اخبار کوتاه

تقدير و تشکر مدير کل دفتر انتشارات کمک آموزشی

 از طرف دفتر مدير كل محترم انتشارات  كمك آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي طي نامه ي شماره ي 12600/1/101وتاريخ12/6/90 از مدرسه ي ناب به علت زير پوشش بردن كليه دانش آموزان در تهيه مجله ماهانه رشد مورد تقدير و تشكر قرار گرفت.متن تقدير به قرار زير مي باشد:

برادر ارجمند جناب آقاي نماينده ،مجلات رشد به عنوان جزئي از بسته ي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با برخورداري از مطالب متنوع امكان برانگيخته شدن انگيزه هاي دروني دانش آموزان را براي تحقيق و يادگيري عميق ،گسترده و پايدار فراهم مي سازد.همراهي ارزشمندتان رادر گسترش وكاربست محتوي مجلات رشد در فرايندياددهي و يادگيري ارج مي نهيم و مراتب تقدير و تشكر خود را از تلاش هاي صادقانه ي شما اعلام مي داريم.

 (محمد ناصري–مدير كل دفتر كمك آموزش)


کسب موفقیت دانش آموزان ناب در امتحانات قلمچی
پیام نوروزی موسس و مدیر مجتمع ناب

 


تبریک به مناسبت عید سعید قربان






عید قربان با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش، بسترى براى جارى ساختن مفهوم عبودیت و بندگى است .کادر اداری و آموزشی مجتمع ناب این عید سعید را به شما تبریک عرض می نماید.
 

در مورخه چهارشنبه 24 مهر ماه 1392
 

برگزاری جشن آغاز آموزش قرآن پایه اول



همزمان با سایر مدارس ابتدایی جشن اغاز آموزش قرآن برای پایه های اول ابتدایی در مدرسه ناب برگزار گردید.در این جشن که توسط دانش آموزان کلاسهای اول ناب در حیاط مدرسه با حال و هوای خاص و شادی مضاعفی برگزار شد برنامه هایی مانند حمل قرآن توسط گروه حاملان قرآن و قرائت سوره های کوتاه قرآن و اجرای سرود های متنوع قرآنی و پذیرایی با شیرینی و کیک در پایان جشن همراه بود.امیدواریم دانش آموزان ناب انسانهای پیرو قران در جامعه آینده کشور عزیزمان ایران باشند.

 

در مورخه سه شنبه 23 مهر ماه 1392
 

پیام تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع)

امام باقر(ع):

سه چیز پشت انسان را می شکند :

مردی که عمل خویش را زیاد شمارد

گناهانش را فراموش کند

و به رای خویش ، خوشنود باشد . . .




شهادت شکافنده علم نبوی و مظهر حلم علوی امام محمد باقر(ع) تسلیت باد.

 

در مورخه يکشنبه 21 مهر ماه 1392
 

تسلیت شهادت امام محمد تقی(ع)<<جوادالائمه>>

شهادت مظلومانه جوانترين شمع هدايت و نهمين بحر کرامت، تسليت و تعزيت باد.

 

در مورخه يکشنبه 14 مهر ماه 1392
 

افت تحصیلی وعوامل موثر بر آن

افت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام است؟

(بخش دوم)


وقتی فاصله بین استعداد بالقوه فرد و استعدادهای بالفعل او مشهود و زیاد باشد می گوئیم افت تحصیلی اتفاق افتاده است. افت تحصیلی فقط تجدیدی و مردود شدن نیست بلکه وقتی که یادگیریهای دانش آموز از توان بالقوه و حد انتظار کمتر باشد افت تحصیلی اتفاق افتاده است.


 ضریب هوشی پایین

دانش آموزی که ضریب هوشی (آی کیو) او 70 به پایین است طبیعتا در آموزش مشکل خواهد داشت. نباید دانش آموز را با دیگری مقایسه کرد بلکه باید کاری کرد که از استعدادهای حاضر بهترین استفاده را ببریم. احترام به هوش فرزندان، پذیرش آن از سوی خانواده و معلم و تلاش برای فعال کردن آن از ضروریات امور تربیتی است. دانش آموز با داشتن ضریب هوشی متوسط ( 100 ) می تواند به درجات علمی خوبی برسد به شرطی آنکه امکانات روانی، محیطی و آموزشی مناسب هم فراهم باشد

 بیسواد بودن والدین و عدم رفع اشکالات درسی دانش آموز

بیسواد بودن والدین و ناتوانی آنها در هدایت تحصیلی فرزندان و رفع اشکالات درسی آنها یکی از عوامل مهم افت تحصیلی دانس آموز است. هوش و توان تحصیلی در این خانواده ها آسیب می بیند و فرزند روزبروز از نظر اعتماد بنفس به تحلیل می رود. بهتر است والدین به سوی با سواد شدن قدم بردارند و آموزش ببینند تا بتوانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و به آنها در یادگیری کمک کنند

 مدرسه هراسی و ترس از معلم

گاهی مدرسه هراسی و ترس دانش آموز از معلم آنقدر بالاست که تعادل روانی و رفتاری او را بهم می ریزد. اضطراب در احساس دانش آموزان اثر می گذارد، تمرکز ذهن را مختل می کند و هیجانات فرد از تعادل خارج می شود. دانش آموز در کلاس باید بتواند از معلم سوال کند و پاسخ بشنود. نباید دانش آموز پیش دیگران مسخره شود. تنبیهات شدید معلم هم باعث مدرسه گریزی دانش آموز می شود

 نداشتن ارتباط بین والدین و مدرسه

نبودن رابطه بین اولیاء و مدرسه باعث فراموش شدن معلم و دانش آموز می شود. ضعفهای او پنهان می ماند، اشکالات رفتاری و درسی رفع نمی شود. داشتن نمرات پایین و تکرار آنها بی کفایتی دانش آموز را تقویت می کند و ادامه این روند افت تحصیلی را بدنبال خواهد داشت. در مدرسه باید شرایطی فراهم شود که والدین بتوانند با آرامش و عزت نفس با مدیر، معلم و فرزند خود ارتباط برقرار کرده و درباره اخلاق، رفتار، درس و تلاش او جویا شوند

 نبودن آرامش روانی و عاطفی در منزل

عدم امنیت روانی در منزل، انداختن ترس و لرز بر جان فرزندان، کتک کاری بین زن و مرد، طلاق و جدایی، اعتیاد والدین، فقر و نداری، مهاجرت های تحصیلی و... از جمله عواملی هستند که در افت تحصیلی فرزندان بسیار موثرند. نمی توان بد زندگی کرد اما خوب تربیت نمود، بلکه در منزل باید زمینه های آرامش روانی، عزت نفس، پذیرش فرزندان، احترام به آنها، کنترل واژه ها و گرامی داشتن تلاش فرزندان در نظر گرفته شود تا دانش آموز با راحتی خیال، احساس ارزشمندی و احساس امنیت روانی به تلاش و تحصیل خود ادامه دهد

 بکار بردن واژه های تحقیر آمیز در منزل


نوع واژه هایی را که والدین در منزل بکار می برند اگر تحقیر آمیز و همراه با توهین باشد و این روند ادامه یابد آثار سوء روانی در فرزندان و حتی خود والدین می گذارد. واژه های منفی احساس بی کفایتی را در فرزندان تقویت می کند. دانش آموز خود را شایسته آموختن نمی داند و می گوید: من توان خواندن این درس را ندارم و یا من هرگز به جایی نمیرسم. این نگرش و خودپنداره دانش آموز درباره خود، ریشه در دوران کودکی و خانواده دارد. توهین به هوش دانش آموز و مسخره کردن نمره دریافتی او و مقایسه کردن فرزند با دیگران و همچنین بد گویی پشت سر معلم دانش آموز و به استهزاء گرفتن آموزش و پرورش از سوی "والدین ناوارد" از عوامل مهم افت تحصیلی فرزندان است. والدین اگر فرزندان سالم، نیکوکار و درسخوان می خواهند اولین کار این است که باید در منزل واژه های خود را کنترل نمایند. کلماتی را بکار ببرند که شادابی، خودارزشمندی، تلاش و "خودپنداره مثبت" را تقویت کند

 روش مطالعه غلط و معنی دار نبودن آموخته ها

خوابیده درس خواندن، قدم زنان درس خواندن، در جای بسیار نرم نشستن، نزدیکی زیاد چشم به کتاب، رعایت نکردن استراحت در طول مطالعه، نداشتن تمرکز و دقت، شلوغ بودن روی میز مطالعه و... باعث می شود یادگیری به نحو مطلوب اتفاق نیافتد و ما نتوانیم در امتحان نمره مناسب بگیریم

 کارا نبودن معلم در تدریس

معلم باید با علم روانشناسی و تدریس روز آشنا باشد. از دانش آموزان درباره شیوه تدریسش نظرخواهی کند و با همکاران موفقش مشورت کند

 اختلات شخصیتی و مشکلات جسمانی کودک

گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز به ویژگی های روانی و شخصیتی فرد برمی گردد. بیش فعال بودن کودک، اختلال سلوکی، افسردگی های خفیف، نگرانی از خانواده، مهاجرت از مدرسه قبلی، آزار و اذیت دانش آموزان، طلاق و جدایی، بی سرپرست بودن یا بد سرپرست بودن دانش آموزان و مشکلات شخصیتی دیگر می تواند افت تحصیلی رابرای فرزند فراهم کند. گاهی علت مشکلات تحصیلی و یادگیری دانش آموز مشکلات فیزیولوژیکی و بدنی است. کم خونی، بیماری قند، داشتن انگل، اختلال در غده تیروئید، صرع خفیف و ناشناخته و... از جمله عواملی هستند که می تواند در تحصیل دانش آموز اثر گذاشته و افت تحصیلی را بوجود آورند

 اضطراب در امتحان و ترس از نمره کم

اضطراب در امتحان اگر شدید باشد تمرکز فرد، مختل شده و پردازش مطالب در ذهن بهم می ریزد و باعث افت تحصیلی می شود
 

در مورخه شنبه 13 مهر ماه 1392
 

پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن

پیشرفت تحصیلی چیست و عوامل موثر بر آن کدام است؟

(بخش اول)


چنانکه آموخته های فرد متناسب با توان و استعدادهای بالقوه اش باشد یا فاصله ای بین توان بالقوه و توان بالفعل دانش آموز نباشد می گوئیم پیشرفت تحصیلی اتفاق افتاده است.

وضعیت فرهنگی خانواده
در خانواده هایی که والدین از طریق کلام و رفتار به علم دانش آموز و معلم او احترام می گذارند موفقیت تحصیلی در این خانواده ها بیشتر مشاهده می شود. همچنین در خانواده هایی که والدین با کتاب، روزنامه و مطالعه سروکار دارند علاقمندی فرزند هم به مطالعه و بخصوص درس افزایش می یابد

آرامش روانی و عاطفی خانواده

در خانواده هایی که فرزندان احساس امنیت روانی می کنند و پیوسته پدر و مادر را حامی و پشتوانه خود می دانند انرژیهای روانی آنها برای تحصیل و موفقیت صرف می شود

نوع دوستان دانش آموز و ویژگی های آنها

داشتن دوستان صمیمی، نیکوکار، شاداب، سالم و درسخوان زمینه علمی بودن و به مطالب علمی پرداختن را فراهم می کند. ارتباط با دوستان علمی و تلاشگر، جذب گروه علمی شدن و توانایی های خود را نشان دادن باعث می شود رفتارهای علمی هم شکل بگیرد

آموزشهای تقویتی

والدین باید این اصل تربیتی را بیاموزند که همه دانش آموزان در یک زمان ثابت به یک سطح یادگیری نمیرسند بلکه زمان برای آنها متفاوت است. گاهی لازم است ساعات درسی افزایش یابد و یا استفاده از معلم کمکی، کتاب راهنما، سی دی های آموزشی و حضور در کلاسهای جبرانی بسیار مناسب و مفید خواهد بود

انجام منظم تکالیف درسی در منزل

انجام منظم تکالیف، آموخته ها را پایدار میکند. بین دانش آموز و مطالب درسی ارتباط شناختی ایجاد می کند. نظم در انجام کارها و آموزش، مغز را برای یادگیری فعالتر می کند و این دانش آموزان درسها را خوب یاد گرفته و پیشرفت می کنند

آشنایی والدین با ویژگی های روانی فرزندان

در خانواده هایی که والدین با ویژگی های روانی و شخصیتی فرزندان خود آشنایی دارند و آنها را ارضاء می کنند، تشویق فرزندان و پاداش دهی به موقع، علاقمندی آنها را برای یادگیری بالا برده و موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود

رفتار معلم و نوع برخورد او در کلاس

یک تحقیق نشان می دهد 71% دانش آموزان علت پیشرفت تحصیلی خود را "همدلی معلم" با آنها می دانند. آنها گفته اند ما در کلاس با این معلم راحت بودیم و این راحتی باعث می شد ما مطالب را راحت تر یاد بگیریم. یک معلم مهربان و صمیمی می تواند حتی خلاء عاطفی و روانی دانش آموزان را که با مشکلات خانواده ارتباط دارد پر کند. تشویق زبانی معلم و پاداش دادن او انرژیهای روانی فرد را فعال کرده و روز به روز پیشرفت تحصیلی و تعادل رفتاری دانش آموز بهتر خواهد شد

 

در مورخه دوشنبه 8 مهر ماه 1392
 

  صفحه  6  7  8  9  10  11  12  

  برو به  

خوش ‌آمديد

 «عَلِّمِ النّاسَ عِلْمَكَ وَ تَعَلَّمْ عِلْمَ غَیرِكَ »

دانش خود را به مردم بیاموز و دانش دیگران را یادگیر

از امام حسن مجتبی علیه‏السلام 

آمار سايت

ديكشنري

وضعيت آب و هوا

جستجو در سايت

كليه حقوق اين سايت متعلق به مجتمع آموزشي غير دولتی ناب می باشد.