موضوع:پیام بهداشتی تهیه : خانم کنگری مربی بهداشت شماره (۵) پیام مدرسه ناب و روابط عمومی آمادگی و دبستان غیر دولتی ناب -------------------------
--------------- رعایت بهداشت فراتر از درمان است
به نام خدا مدرسه به عنوان یک ساختار اجتماعی برای آموزش، محیطی را فراهم می نماید که کودک در آن سال های حساس زندگی خود را سیر می کند . هنگامی که کودک دبستان را آغاز می کند . شش سال از عمرش گذشته است واز محیط خانه به واحد اجتماعی مدرسه وارد وبا محیط وبا خطرات تهدید کننده سلامتی ،تماس بیشتری پیدا میکند. کودک در مدرسه فردی از افراد جامعه کوچک مدرسه است به علاوه عضوی از اعضای یک خانواده نیز می باشد که مجموع آن ها جامعه و اجتماع را تشکیل می دهد لذا با ارائه خدمات در مدارس خدمات بهداشتی به جامعه نیز گسترش می یابد. بهداشت مدارس در سیاست بهداشتی وراهبرد کلی سرمایه گذاری های بهداشتی درمانی کشور و مجموعه برنامه های توسعه ورفاه اجتماعی جایگاه واهمیت ویژه دارد. مدرسه بعداز خانواده مهمترین نقش را در سلامت کودک دارد. دانش آموزان در مدرسه علاوه بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن ،اطلاعات ،نگرشها و رفتارهای جدید را می آموزد. هدف کلی هدف کلی بهداشت مدارس عبارتست از تشخیص تامین وارتقاء سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی و معنوی دانش آموزان و کارکنان مدارس اهداف اختصاصی بهداشت مدارس ضمن فعالیت برای تحقق اهداف بهداشت عمومی ، برای دستیابی به اهداف اختصاصی زیر تلاش می کند : ـ ارتقاء سطح آگاهی ، نگرش و رفتارهای بهداشتی دانش آموزان ـ ارتقاء سطح آگاهی ، نگرش و عملکرد بهداشتی کارکنان مدارس و والدین دانش آموزان ـ ایجاد میل به سلامت در کودکان و نوجوانان دانش آموز ـ آموزش : تمرین مهارت های سالم زیستن به نحوی که طبیعت ثانوی آن ها شود. ـ بهبود وضیعت ایمنی و بهداشتی محیط مدارس مراقبت بهداشتی و درمانی دانش آموزان برای هر گونه اقدام جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به دانش آموزباید تعاریف عملی روشنی از دانش آموز نیازمند به مراقبت های بهداشتی ودرمانی داشته باشیم. در مدارس ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب فعالیت ها ی زیر قابل اجرا می باشد. ـ ارزیابی سلامت دانش آموز هنگام ورود به پایه اول ابتدائی و تشکیل و ثبت شناسنامه بهداشتی او به منظور مداخله به هنگام برای رفع مشکل. ـ انجام معاینات دورهای بر اساس دستورالعمل اجرای شناسنامه بهداشتی دانش آموز به منظور مراقبت بهداشتی ـ معاینات متناوب بهداشتی با هدف بیماریابی ، ارجاع و درمان. ـمراقبت از دانش آموزان نیاز مند مراقبت های ویژه مثل مبتلایان به بیماری های مزمن. ـ مراقبت های فوری در صورت نیاز به کمک های اولیه مثل حوادث ،زخم ها و بیماریهای ناگهانی . ـ ثبت و گزارش و پیگیری موارد ارجاع شده و مرجوعی از مرکز بهداشتی.
|