نكاتي چند در مورد روشهاي صحيح مطالعه بارها شنيده ايم كه دانش آموز يا دانشجويي مي گويد : (( ديگرحال و حوصله خواندن اين كتاب را ندارم ))يا ((آنقدرازاين كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نيست))ويا ((هرچقدرميخوانم مثل اينكه كمتر ياد مي گيريم))ويا ((10 بار خواندم و تكرار كردم ولي بازهم ياد نگرفتم))به راستي مشكل چيست ؟ آيا براي يادگيري درس واقعا" بايد 10 بار كتاب را خواند ؟ آيا بايد دروس خود را پشت سرهم مروركرد؟وآيا بايددهها بار درس راتكراركردتا يادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنين باشد ، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است . اما واقعيت چيزي ديگر است . واقعيت آن است كه اين گروه از فراگيران ، روش صحيح مطالعه را نمي دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چيزي راجع به چگونه درس خواندن نمي آموزند . يادگيري و مطالعه ، رابطه اي تنگاتنگ و مستقيم با يكديگر دارند، تا جايي كه مي توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست. براي اينكه ميزان يادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت . شيوه صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد: 1- زمان مطالعه را كاهش ميدهد. 2- ميزان يادگيري را افزايش ميدهد . 3-مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي كند. 4- بخاطر سپاري اطلاعات را آسانتر مي سازد. براي داشتن مطالعه اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است تابراي مرور مطالب،دوباره كتاب رانخوانده و در زماني كوتاه ازروي يادداشتهاي خود مطالب را مرور كرد . يادداشت برداري ، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت . چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است. شش روش مطالعه : خواندن بدون نوشتن خط كشيدن زيرنكات مهم حاشيه نويسي خلاصه نويسي كليد برداري خلاقيت و طرح شبكه اي مغز 1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد . 2- خط كشيدن زير نكات مهم :اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند . 3- حاشيه نويسي :اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد. 4- خلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه بروي دفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست . 5- كليد برداري :كليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است . در اين روش شما بعد از درك مطالب ، بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين ،بهترين وپرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي شود . 6- خلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصا" فراگيري مطالب درسي است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد از درك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي كنيد و سپس كلمات كليدي را بروي طرح شبكه اي مغز مي نويسد ( در واقع نوشته هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازماندهي مي كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي كنيد)تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكه اي مراجعه كرده وبا ديدن كلمات كليدي نوشته شده بروي طرح شبكه اي مغز ، آنها را خيلي سريع مرور كنيد . اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيار آسان مي كند. و بازده مطالعه را افزايش ميدهد. شرايط مطالعه ((بكارگيري شرايط مطالعه يعني بهره وري بيشتر از مطالعه )) شرايط مطالعه ، مواردي هستند كه با دانستن ، بكارگيري و يا فراهم نمودن آنها ، مي توان مطالعه اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به شما مي آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد ، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آنها مي توانيد با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه اي فعالتر داشته باشيد : 1- آغاز درست :براي موفقيت در مطالعه ،بايد درست آغازكنيد. 2- برنامه ريزي : يكي از عوامل اصلي موفقيت ، داشتن برنامه منظم است . 3- نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد . 4-حفظ آرامش: آرامش ضمير ناخود آگاه را پويا و فعال ميكند. 5- استفاده صحيح از وقت :بنيامين فرانكلين، ((آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است .)) 6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است . 7- تغذيه مناسب: تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد. 8- دوري از مشروبات الكلي : مصرف مشروبات الكلي موجب ضعف حافظه مي شود . 9 – ورزش : ورزش كليد عمر طولاني است . 10-خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي كند. 11 –درك مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند ، يعني مطالب است . چند توصيه مهم كه بايدفراگيران علم از آن مطلع باشند. 1- حداكثر زماني كه افراد مي توانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه بروي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت نمود سپس مجددا" با همين روال شروع به مطالعه كرد. 2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته ميشود . از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي كند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند. 3- ذهن آدمي با هوش است اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بياد سپاري مطالب مي كند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا" يادداشت برداري نمائيد توسط ع- غلامی نژاد روش هاي صحيح مطالعه جهت ايجاد آمادگي در امتحانات 1 -خواندن همراه با نوشتن مطالعه فرآيندي فعال و پويا است و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درک صحيح مطالب استفاده کرد. بايدبا چشمان خود مطالب را خواندو در زمان مورد نياز آنرا بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را ياداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يا دگيري داشت و هم در هنگام مورد نياز خصوصا قبل از امتحان بتوان از روي نوشته ها مرور کرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.
2- خط کشيدن زير نکات مهم
اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر باشد. ولي روش کاملي براي مطالعه نيست زيرا در اين روش بعضي افراد به جاي اينکه تمرکز و توجه به ياد گيري و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشيدن زيرنکات مهم مي گرددحد اقل روش صحيح خط کشيدن زير نکات مهم به اين صورت است که ابتدا مطالب را خواند و مفهوم را کاملا درک کرد و سپس زير نکات مهم خط کشيد نه آنکه در کتاب به دنبال نکات مهم گشت تا زير آن خط کشيد.
3- حاشيه نويسي
اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روش مهمي براي درک عميق مطالب و خواندن کتب درسي نيست ولي مي توان براي يادگيري مطالبي که از اهميت بیشتری برخوردار هستند مورد توجه قرار داد.
4 -خلاصه نويسي
در اين روش مطالب درک شده به صورت خلاصه بر روي دفتر ياداشت مي شود که اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد زيرا که در اين روش ابتدا مطالب درک شده ،سپس يادداشت مي شود اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.
5- کليد برداري
کليد برداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نکات مهم است در اين روش بعد از درک مطالب بصورت کليدي نکات مهم يادداشت مي شود و در واقع کلمه کليدي کوتاهترين، راحتترين، بهترين و پر معني ترين کلمه اي است که با ديدن آن مفهوم جمله تداعي شده و به خاطرآورده مي شود.
6 -خلاقيت و طرح شبکه اي مغز
اين روش بهترين شيوه براي يا گيري خصوصا فرا گيري مطالب درسي است.در اين روش نکات مهم مطالب پس از درک حقيقي آنها بصورت کليدي ياد داشت مي شود و سپس کلمات کليدي بر روي طرح شبکه اي مغز نوشته مي شود.در واقع مطالب به بهترين شکل ممکن سازمان دهي مي شوند. و نکات فرعي و اصلي مشخص مي گردد تا در دفعات بعد به جاي دوباره خواني کتاب، فقط به طرح شبکه اي مراجعه شود و با ديدن کلمات کليدي نوشته شده بر روي طرح شبکه اي مغز، آنها را خيلي سريع مرور کرد. اين روش درصد موفقيت محصلان را تاحدود بسيار زيادي افزايش مي دهد و درس خواندن را بسيار آسان مي کند و باز ده مطالعه را افزايش مي دهد.
7-شرايط مطالعه
شرايط مطالعه مواردي هستند که با دانستن، به کار گيري و يا فراهم نمودن آنها مي توان مطالعه اي مفيد تر با باز دهي بالاتر داشت و در واقع اين شرايط به محصلان مي آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به کار گيرند، د ر حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازند و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسند که با دانستن آنها مي توان با آگاهي بيشتري درس خواندن را آغاز کرد و مطالعه اي فعال تر داشت
الف) برنامه ريزي يکي از عوامل اصولي موفقيت ، داشتن برنامه منظم در مطالعه است
ب) وقت شناسي
مناسب ترين زمان براي مطالعه صبح ها و يا ساعات ديگر روز قبل از صرف غذاهاي چرب و سنگين است حد اکثر زماني که افرد مي توانند فکر خود را بر روي موضوعي متمرکز کنند بيش از سي دقيقه نيست يعني بايد سعي شود حدودسي دقيقه بر روي يک مطلب تمرکز نمود و يا مطالب ياداشت کردوحدود ده الي پانزده دقيقه استراحت نمود سپس مجددا به همين روال شروع به مطالعه کرد.
ج) نظم و ترتيب
اساس هر کاري به نظم و ترتيب آن بستگي دارد.مطالعه هم اگر با نظم و ترتيب و از آسان به مشکل باشد کار ياد گيري به سهولت انجام مي گيرد.
د)حفظ آرامش
آرامش ضمير نا خود آگاه را پويا و فعال مي کند. آرامش خاطرو نداشتن استرس عامل بزرگي در ياد گيري محسوب مي شود.
ه) تغذيه مناسب
تغذيه صحيح نقش مهمي در سلامتي دارد بهتر است به هنگام مطالعه يا امتحانات از سبزيجات و ميوه ها ي تازه بيشتر استفاده شود و از مصرف موا د گوشتي و غذاهاي پر چرب خود داري شود.خوردن مغز هاي خشک مثل مغز گردو، بادام، فندوق و......... به تقويت حافظه کمک مي کند.
(مواد قندی هم موثر هستند:نویسنده وبلاگ) و) ورزش و سلامتي
ورزش کليد عمر طولاني است و عقل سالم در بدن سالم است ورزش و تحرک حافظه و ياد گيري را
تقويت مي کند.
توسط ع- غلامی نژاد ز) خواب کافي
|